Monday, August 18, 2014

Pengenalan

Alhamduliilah syukur ke hadrat illahi dengan limpah kurnianya dapat saya menyiapkan blog saya dengan jayanya.Terima kasih kepada pensyarah subjek Encik Arbain Muhayat selaku pensyarah bagi subjek EDU 3053 atas tunjuk ajar beliau ianya memudahkan saya menjalankan tugasan ini.Bagi tugasan ini saya perlu membuat satu blog berasaskan pendidikan.Diharapkan ianya memberi manfaat kepada semua.Syukran 
                                                                                                                                                                                                                                              AzriHazwan

Sunday, August 28, 2011

yay!!




Salam semua hoho,,,tinggal bape ari agi nak raye aku pon dok cedey jeh sebab ramadan yang mulia nak meninggalkan aku..kadang-kadang aku dok sorang-sorang pikir kite dok sebok nak sambut raye bagai nak rak tapi apakah amalan yang kita buat sepanjang ramadan ini cukup sempurna??ish3..huhu

Oke la aku tak nak la citer panjang-panjang sebab aku ade banyak assaigment nak buat nih tapi ase malas gile!!
haha duet elaun pon da masyuk.So aku kne la berjimat ciket..Assalam~

Saturday, August 20, 2011

10 yang akhir!



Hoihoihoi(gaye dee jay radio) sedar tak sedar yang kita akhirnya berada di fasa terakhir dalam bulan barakat ini iaitu fasa kebebasan dari api neraka.Aku pon sebenarnya merasakan ramadan tahun nih kureng meriah suasananya(mybe keje belambak kot)yang membuatkan aku kurang bersemangat nak buat amalan baik dalam bulan barakat nih hehe..Tapi aku ase sedih pulak bulan yang dinanti2kan oleh seluruh makhluk di alam ini berada di penghujungnya.Mudah-mudahan aku lebih bertenaga nak buat ibadat dalam masa yang singkat disamping dihimpit dengan banyak kkp yang buat aku dok pening :P

Teringat pulak tazkirah seorang ustaz aku ketika aku masih menuntut di sekolah dulu bahawa orang yang beriman dan bertakwa ni bila bulan ramadan nak abih dia pasti merasa sedih pilu berbanding orang yang tak de pape yang suka gile bila ramadan bakal tamat kerana pikir nak raya jea..Huhu nampak nya aku ni macam beriman dan bertakwa je dari statement diatas!Terimas kasih~

Lupe pulak nak gtaw yang dalam 10 malam terakhir ni orang dok gembar-gembor bahawa terdapatnya malam 'lailatul qadr' yang menjanjikan pahala yang berlipat ganda sekiranya kita beribadah pada ketika malam yang agung dari seribu bulan itu..Mudah-mudahan aku ade la kudrat nak bangkit argh!!(semangat gitu)..Selamat beramal~

Wednesday, August 17, 2011

17 ramadan...



Salam semua sedar tak sedar sekarang kita ni sudah pun menginjak ke hari yang ke 17 yang mana kita tahu bahawa pada 17 ramadan inilah tarikh bagi turunnya Al-Quran yang agung ini.Seperti yang kita maklum bahawa quran ini adalah kalamullah yang diturunkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibrail AS dalam bahasa arab dan apabila membacanya dikira ibadah.So pada hari ini sama-samalah kita memperbanyakkan ibadah kita especially membaca ayat suci ini mudah-mudahan memdapat keredaan dan keampunan dari-NYA..InsyaAllah~

p/s:Lega kkp Arab nan BI da anta..haha ;p

Thursday, August 11, 2011

Cahaya keampunan..



Assalamualaikum sume..sedar tak sedar sekarang ni kita da masuk hari ke-12 dalam bulan mubarak ini.Seperti yang kita tahu bulan ramadan ada tiga fasa iaitu sepuluh hari yang pertama adalah kerahmatan,sepulug hari yang kedua adalah keampunan dan sepuluh hari ketiga dalam bulan ramadan adalah pembebasan dari api neraka.
So,kita fikir la sejenak kerana sepuluh hari pertama pada bulan yang mulia ini telah pon berlalu dan sekarang kita berada di sepuluh hari yang kedua.Aku nak menyeru diri aku nan korang sume fikir-fikirkan ek agar bulan yang mulia ini hanya berada setahun sekali sahaja jadi marilah kita memperbanyakkan amalan mudah2an kita menjadi orang yang bertakwa~...

p/s:penin lak kkp melambak..ahakz

Monday, August 1, 2011

Ramadhan menjelma!



Assalamualaikum semua..sudah lama rasanya tidak berceloteh diruang ku yang kecil ini.Kerananya aku sudah pun melanjutkan pelajaran dan ini membuatkan aku tidak punya masa untuk berceloteh hehe..So pada satu ramadan ini aku ingin berkongsi sikit lah pasal ramadan.


Hari ini, merupakan 1 Ogos 2011 juga bersamaan dengan 1 Ramadhan 1432H. Ini bermakna hari ini bermulalah hari untuk kita umat Islam sedunia berpuasa sejajar dengan tuntutan Al-Quran. Ramadhan ialah bulan yang penuh keberkatan. Di awalnya terdapat Rahmah, di tengah-tengahnya merupakan Maghfirah dan dihujungnya adalah janji Allah S.W.T bagi mereka yang beriman dan ikhlas, yakni kebebasan dari dimasukkan ke api neraka.
Umumnya Ramadhan disambut dengan hati terbuka oleh seluruh umat Islam. Masjid dan surau dimeriahkan dengan Solat Terawih dan ceramah-ceramah Ramadhan.
Ini merupakan amalan-amalan yang bukan sahaja baik, namun amatlah dituntut kerana ia akan menjadikan majlis Solat Terawih sebagai satu medan bukan sahaja untuk beribadah bahkan juga medan untuk berkongsi ilmu dan bertukar pendapat.
Begitupun, masih ada diantara kita tidak pernah merasai kenikmatan bulan yang mulia ini. Mereka seringkali menghadapi masalah dan mempunyai banyak kemusykilan sepanjang berpuasa. Puasa yang hanya dilaksanakan sekadar untuk menahan lapar dan dahaga tidak akan membawa kita merasakan kenikmatan Ramadhan. Ianya seharusnya dipenuhkan dengan pelbagai lagi aktiviti dan ibadah bagi menambahkan keimanan di dada, sesuai dengan umur kita yang semakin meningkat dari tahun ke tahun.
Dan Firman-Nya:
"Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati dengan kebenaran dan nasihat menasihati dengan kesabaran".
Oleh itu sebagai umat Islam kita perlu memperbanyakkan amalan kita kerana seperti yang kita ketahui bahawa pada bulan ramadan ini terdapatnya pelbagai kelebihan yang tidak ada pada bulan-bulan yang lain.Pada bulan ini kita perlulah memperbanyakkan bacaan al-quran serta zikir memuji kebesaran-NYA.Kita juga digalakkan untuk melakukan qiyamullail lebih lagi kita sekarang berada di minggu yang pertama iaitu kerahmatan.Jadi kita perlulah memohon kerahmatan ALLAH SWT mudah-mudahan kita menjadi insan yang terbaik.

Wednesday, June 15, 2011

Rejab Syaaban




Rejab dan Syaaban merupakan antara bulan yang cukup istimewa dalam takwim Hijrah. Ketika ini ramai yang berpusu-pusu mengerjakan ibadah malam. Antara tujuannya adalah untuk meraih keredaan dan rahmat dari Allah SWT.Ibadat puasa sunat juga boleh dilakukan dalam bulan ini bagi mendapat keredaan ALLAH SWT disamping melatih diri dari melakukan perkara maksiat.
Namun sayangnya, ada antara segelintir umat Islam yang kurang arif tentang apa sebenarnya yang membuatkan bulan ketujuh dan kelapan dalam kelendar Islam ini amat istimewa. Menurut Prof Madya Dr Nik Mohd Rosdi Nik Ahmad, keunikanRejab terletak pada kejadian Isra' Mikraj yang berlaku pada bulan tersebut. Sementara Syaaban pula sudah tentu padaNisfu Syaabannya.
"Isra' Mikraj berlaku pada 27 Rejab. Pada bulan tersebut, Rasulullah SAW kehilangan ramai orang tersayang. Ini menyebabkan baginda berdukacita. Jadi bagi menghilangkan kesedihan di hati nabi, Dia menjemputnya datang berjumpa dengan-Nya. Ini membuatkan rasa sedih itu terhenti," terang Prof Madya Dr Nik Mohd Rosdi.

Dalam peristiwa Isra' Mikraj, Jibril membawa Rasulullah SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa di Palestin dan kemudian ke Sidratul Muntaha dengan menunggang Buraq. Hal ini diceritakan oleh Allah menerusi firman-Nya dalam surah Al Israak ayat 1 yang bermaksud:"Maha Suci (Tuhan) yang memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke masjid yang amat jauh (Batul-makdis), yang telah kami berkati sekelilingnya, supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian ayat-ayat (tanda-tanda kekuasaan) Kami."
Sambung Prof Madya Dr Nik Mohd Rosdi, kejadian Isra' Mikraj tidak boleh dilihat berdasarkan zahir memandangkan rahsianya yang sukar untuk dibongkar. Namun, jika ditinjau dari sudut simbolik, sudah tentu ia memberikan begitu banyak pengetahuan dan pengajaran yang berguna khususnya buat umat Islam. Tegas beliau lanjut, peristiwa tersebut membabitkan dua bentuk perjalanan iaitu dari bumi ke bumi dan bumi ke langit. Isra' adalah merujuk kepada perjalanan pada waktu malam, manakala mikraj berjalan ke atas langit.


Tips atasi putus cinton..




Hehe mende ni aku jumpa kat I luv Islam juz nak share sajer..
1. Kembali kepada-Nya – Banyakkan beribadah termasuk melakukan amalan sunat. Luangkanlah lebih masa dengan-Nya.
2. Sentiasa ingat jodoh itu ketentuan Allah -  anggap semua yang berlaku adalah ujian daripada Allah dan ada hikmah disebaliknya. Sesungguhnya Allah tidak menurunkan ujian jika hamba-Nya tidak mampu untuk menanggungnya. Bersabarlah.
3. Meminta nasihat ibu bapa atau orang terdekat – Ibu bapa adalah yang terbaik dalam memberikan nasihat kerana sudah merasa asam garam kehidupan dan tahu apa yang terbaik untuk kita. Jika berasa malu atau takut untuk meminta nasihat daripada ibu bapa, sekurang-kurangnya berkongsilah masalah anda dengan orang yang terdekat dan rapat seperti kawan baik. Jangan pendamkan di dalam hati, nanti semakin merana diri.
4. Buang semua tentang si dia – Jika anda tidak sanggup membuang kenangan anda berdua, letaklah jauh dari sudut penglihatan anda supaya anda tidak berasa sedih dan ingin kembali dengannya. Buang nombor si dia dan segala mesej yang terdapat dalam telefon bimbit anda.
5. Sibukkan diri – Lakukan apa sahaja kerja yang baik dalam kehidupan seharian anda supaya anda tidak terlalu memikirkannya. Sekiranya ada aktiviti, libatkan diri. Dengan itu boleh mengurangkan kesedihan yang melanda.
6. Muhasabah diri – Jangan ikutkan perasaan, terimalah hakikat bahawa dirinya bukan untuk anda. Ada yang lebih baik.
7. Berkawan dengan ramai orang – Janganlah kerana putus cinta anda tidak mahu bergaul. Namun, kawal pergaulan anda sebagai seorang muslimah. Menambah kenalan adalah baik dalam mengukuhkan ukhwah. Di samping itu anda akan berasa kesedihan putus cinta itu akan hilang sedikit demi sedikit.

Monday, June 13, 2011

Kenduri

Sabtu yang lalu abang sedara aku telah berkahwin jadi aku kena meyertai rewang la iaitu gotong royong.Meyh tengok pic kawen nih :)











Moga-moga perkahwinan ini kekal hingga akhir hayat :)

air terjun

Emm ni pic waktu berhenti sekejap untuk minum-minum.Sungai nih dekat Negeri Sembilan..:) Waktu kecik aku pernah mandi manda kat sini..







long trip

Assalamualaikum :) pejam celik tup-tup cuti dua minggu pon dah berakhir.Adik-adik aku pon cukup berat je kaki bila nak balik ke asrama.Lain pula yang berada dirumah diorang pon asenya dah tak barape nak ingat rutin mereka sebelum ini hik3..

Oke lah aku nak cercite la ciket pasal minggu lepas kitaorang satu family ke Pahang Darul Makmur (cuti2 Malaysia) untuk 'memakan angin' sampai kembong perut hehe..Kitaorang gerak dari rumah dalam pukul 8 pagi bak kate abah rekod lah untuk kami selalunya mesti lambat hehe.Tapi dengan keazaman yang tinggi kami dapat gerak sebegitu awal.Yelah Pahang kan jauh dari sini so,kami haruslah sampai awal ke destinasi.Setelah berjam-jam menempuh perjalanan yang memberangsangkan akhirnya pada pukul 2.30 petang kami tiba ke destinasi
*Inilah die Pantai Balok Seaview Resort

Bila dah sampai huu seronok sangat lah sampai nak melompat-lompat (adik-adik aku jelah) mentang-mentang ade kolam nanti boleh la aku tunjuk skill beranang aku kui2..Lerkluh sebelum tuh kene check in dulu kan..Pergh dye punya chalet memang chantek larh tak caye meyh usha..



*Ni bilek dye

Lupa pulak nak bagitau sebenarnya mama ada perjumpaan dengan rakan-rakan maktabnya jadi mereka set tempat kat sini so kiranya kami ni interface saja hehe..Yang beznya ada kolam mandi aku tengok ade orang tuh dari tengah hari sampai ke maghrib dok kat dalam kolam jea ni spiesis katak hape!!haha..Ade lah pengalaman yang lawak pasal kolam nih lepas kami makan malam tetiba badan ase gatal jea nak gedebush dalam kolam nih.So kitaorang tanya la abah nak mintak permission naseb baek la abah pon nak join sekali.Pergh mandi kolam malam-malam memang la bez sebab orang pon takde boley la aku buat terjun tiruk!!Tapi bila kami masuk kolam terus terbatuk-batuk macam hape tah..badan pon terasa gatal tahap gaban.Tapi kami wat derk jea janji enjoy.Tapi yang tak beznya satu malam aku tido tak lena sebab badan aku memang gatal giler sioot!!Nak diceritakan rupanya waktu malam pihak pengurusan memang taruk ubat dalam air tuh nak buang bakteria lah..Adoyai patut la kami suma terbatuk-batuk haha :p



*kolam sih


Walaupon hanya dua hari satu malam tapi pengalaman bercuti di Pantai Balok Seaview,Kuantan memang gempaq doe..hehe

*ahlul reunion

Thursday, June 2, 2011

Gerbang Malam




Ipoh!! esok aku mau datang...wait for me yeah!!Aku nak pekena gerbang dulu nak shoppin cket..Nantikan..

Kemaktaban...



Wokeyh sebenarnye aku tak lah masuk ke UM seperti yang aku gembar-gemburkan arituh ini kerana aku mendapat tawaran yang lain yang aku rase lebih mantapp dari UM tuh.Tapi aku memang dapat tawaran ke sana lah.Yang beznya ade membe aku yang dapat UM tuh amek sama kos nan aku dye cakap budak lelaki ade 40 sahaja sedangkan wanita pulak 93 orang.Haa..kan pening tuh lau aku masok kompem dok nervous nye almaklumlah dulu skola menengah kami sume dak laki-laki jea ni bile masuk u ramai pula bidadarinya..Ish3 ke situ pulak aku..Astaghfirullah~

Eh merepek jauh pulak sebenarnya aku mendapat tawaran ke IPG atau nama senangnya maktab lah.Aku dpt IPG kat Bangi.Huhu jadik warga pendidik la aku kan..Camner la agaknya nanti bila aku nak berhadapan dengan murid-murid aku??Sebenarnya dulu aku pon tak la minat sangat dengan sektor pendidikan nih mungkin hati aku sudah menerima cahaya hidayah dari ALLAH yang membuka hatiku ini??Sama-sama la kita tengok nanti ek..

Tuesday, May 31, 2011

Kalau Benar Cintakan ALLAH


Sebutlah nama Allah banyak-banyak. Maksud ayat al Quran dengan kalimah "berzikilah pada waktu pagi dan petang"itu ialah kita berzikir dengan kuantiti dan kuali yang tinggi. Zikir lidah, zikir hati dan zikir perbuatan semuanya menjurus kepada membesarkan Allah, dan segala yang lain kecil belaka.
Lidah menyebut kalimah Allah, lalu hati merasakan kebesaran dan keagungan-Nya, dan tindakan menyusul apabila kita selaraskan segala perbuatan dengan hukum-hakamNya. Itulah zikir yang hakiki. Kesannya sepadu. Ia akan memberi ketenangan dan kekuatan.
Namun bila Allah dilupakan, umat akan kurang menyebut namaNya lagi. Ketika itu hati-hati pun lalai daripada merasakan kebesaran dan keagunganNya. Akibatnya hukum-hakamNya diabaikan dalam tindakan dan perbuatan. Bila ini terhadi jangan ditangisi jika Allah "lupakan"kita.
Allah hanya menjadi pembela kepada orang yang bertakwa. Orang yang bertakwa adalah orang yang banyak mengingatiNya , dengan lidah, hati dan perbuatan. Menjadi seorang muslim sahaja (bukan muttaqin), tidak melayakkan kita mendapat jaminan bantuan daripadaNya. Siapakah kita, muttaqin atau hanya muslim?
Muslim, lebih-lebih lagi muslim yang fasik, kurang berzikir malah ada yang tidak berzikir langsung. Apakah Allah akan mengingati kita jika kita melupakanNya? Lalu terbiarlah kita dihina, dizalimi dan diperkotak-katikkan oleh musuh tanpa mendapat pembelaan.
Sayidina Umar pernah mengingatkan, bahawa dia lebih bimbangkan dosa-dosa yang dilakukan oleh tentera Islam berbanding kekuatan dan perancangan musuh. Dosa-dosa akan menghalang daripada datangnya bantuan Allah kepada kita. Kenapa orang melakukan dosa? Jawabnya, kerana lupakan Allah. Lupa zikir kepadaNya. Justeru, untuk mendapat kekuatan, elakkan dosa. Dan untuk elakkan dosa sentiasalah mengingati Allah.
Ya, masakan orang yang sentiasa ingatkan Allah tergamak bergelumang dengan dosa? Jika terlanjur sedikit pun mereka segera bertaubat. Orang yang beginilah akan mendapat bantuan Allah dalam apa yang mereka usahakan dan perjuangkan. Mereka disokong oleh kawan dan dihormati oleh lawan. Belum pun bertempik, hanya berbisik, orang akan akur dan tunduk.
When Allah is your "friend", who is your enemy? Bila Allah akrab dengan kita, siapakah yang berani memusuhi kita? King Richard yang berhati singa itu pun tunduk kepada Sultan Salehuddin Al Ayubi. Mengapa? Apakah hanya kerana kekuatan Salehuddin? Tidak, tetapi kerana akhlak dan keperibadiannya yang ditempa oleh zikirullah. Hasilnya, sifat pemaaf, kasih-sayang dan prihatinya, tidak terbatas. Merentas sepadan bangsa, negara dan agama.
Musuh tidak terlalu laju, tetapi orang Islam yang terlalu perlahan. Kita seharusnya ke depan dengan roh cinta dan kasih-sayang. Dengan cinta kita berdakwah, berhujah dan menjelaskan dengan penuh hemah dan hikmah tanpa dibauri oleh kebencian dan prasangka.
Dengan cinta kita tidak hanya menyebut namaNya, mengingatiNya dan mendaulatkan hukum-hakamNya dalam diri tetapi kita akan kembangkan sayap cinta itu ke dalam rumah tangga, organisasi, masyarakat dan negara.
Kalau benar cintakan Allah, cintailah diri dan umat ini dengan banyak mengingatiNya. Bangun seawal Subuh, bersih dan sucikan diri. Lalu solatlah untuk mengingatiNya. Kemudian, bertebaranlah di muka bumi untuk mencari rezeki yang halal dengan meninggalkan segala bentuk rasuah, riba dan penyelewengan.
Atur keluarga mengikut syariat. Jauhkan pendedahan aurat. Perangi pergaulan bebas, racunhedonisme dan fesyen bohemian dalam kehidupan diri dan remaja kita. Pacu kemajuan ekonomi, tetapi jangan lupakan hukum Ilahi. Bersiasahlah tetapi jauhi fitnah dan kepentingan diri. Ingat Allah! Jaga halal dan haram dalam setiap perilaku dan perbuatan.
Kalau benar cintakan Allah... ingatlah: Cinta itu bukan kata-kata. Love is a verb – cinta itu tindakan. Bangkitlah dengan kecintaan bukan dengan satu kebencian. Jangan marahkan orang yang tidak cinta... jika kita sendiri tidak cinta.
Marahkan diri kita dahulu, sebelum marahkan mereka. Tidak malukah kita kepada Allah, justeru jika demikian... bererti cinta kita hanya kata-kata? Hanya pura-pura?

erti lelaki sejati!!








Lelaki Sejati bukan dilihat dari hasil yang ia capai sahaja, tetapi dari besarnya pengorbanan untuk mencapai tujuan.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kecerdasan isi otaknya sahaja, tetapi dari kesanggupan berkongsi ilmu yang ia punya.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar sahaja, tetapi dari kasih sayangnya pada orang di sekitarnya.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang sahaja, tetapi dari kelembutannya mengatakan suatu kebenaran.
Lelaki Sejati bukan dilihat dari besarnya musuh yang dilawannya, tetapi dari ia menjadikan Syaitan dan para pengikutnya sebagai musuh yang nyata.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya sahaja, tetapi dari sikap bersahabatnya pada pada setiap makhluk Tuhan.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia dihormati oleh kawannya sahaja, tetapi bagaimana dia juga dihormati oleh lawannya.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan sahaja, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang sahaja, tetapi dari hati yang ada dibalik itu.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari banyaknya Wanita yang memujanya, tetapi komitmennya terhadap Wanita yang dicintai.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah cabaran yang dibebankan sahaja, tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku kehidupan.
Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari indahnya membaca Al-Quran sahaja, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca.
Lelaki Sejati bukan pintarnya melafazkan sebuah janji suci, melainkan bukti yang pasti.
Lelaki Sejati adalah yang benar-benar Lelaki!