Thursday, March 3, 2011

60km/j



Salam semua aku bawu je balek dari belajar memandu so aku nak share cket lah tentang pengalaman ku ini...
Korang jangan lah marah plak asyik2 cite bawak kete je hahaha..Bukan pe ni aku nak kongsi je pengalaman aku sebagai seorang budak biasa melalui pengalaman biasa seorang remaja(ceywaahhh)..hahaha~... :)   Mule2 same jea aku kene naek bukit, buat kona 3 penjuru nan letak kete.Tapi kali ini pak cik da tak duduk sebelah aku, dye juz usha dari luar je n bagik arahan(kalu perlu).Patotlah sume budak2 yang bawak kete kat cini sume bukak tingkap..Mybe nak jimat minyak kot(x yah bukak air-cond) nan senang cikgu nak bagi arahan kat budak2.Lepas aku da berlatih sume tuh pak cik suwoh tukar plak nan membe aku.So aku pon dok lepak lah kat kantin( x makan pon,bukan jage badan ek) sementera membe aku dok berlatih.Lame gile aku dok tunggu adelah dalam 1jam camtuh bawulah pak cik datang suwoh aku bawak plak.

Macam beselah pakcik suwoh aku wat perkara wajib sebelum kite mulakan memandu.Aku pon da ingat2 lupe bantai je lah haha..(padahal bawu minggu lepas dgr ceramah).Den dye pon suwoh la aku drive.Bile je tiba kat simpang 3 pak cik suwoh aku signal kiri.Aku cakap dalam hati "Eh..ni kan jalan nak keluar"..Aku pon tanye lah kat pak cik btoi ke nak kuar niey..Dye cakap "Haa lah bile lagi nak kuar"..Aku pon dalam hati ase cuak jea.Bukan hape jalan ni jalan utama nak ke Ipoh so ni stok orang speed gile je la..Klu abah nak anta aku lek skola pon lalu jalan ni n dye pon dok speed je(memang lah jalan besar).

First skali ble aku da masok jalan niey kat kenderaan laen sume potong aku sebab aku bawak pelan(bese uh orang baru).Aku pon buat steady je bile pak cik suwoh masok sampei gear 4( first time tuh).Selalunya waktu berlatih kat dalam paling kuat gear 2 je buat pe laju2.Den dye tunjuk lah aku direct yang mne aku kene masok n dye cakap ni la jalan B.Memanglah deme kate ade 3 jalan A,B nan C so, aku bawu je belajo satu jalan.Ble nak blek ke pusat latihan memandu tuh aku dok belakang lori so pak cik suwoh aku potong lori(dari azali lagi lori lambat).Aku pon tanye lah seyez ke nak potong lori niey(gile panjang)kat pak cik.Dye kate "Awat hang takot ka??"..Aku cakap lah "takot lah".."Uh jalan pon clear niey bek aku potong skang!!",getus aku.Dengan semangat Shumacher nye aku pon bagi signal kanan tekan minyak potong lori tuh..Huuu aku tengok speed meter lebey 70km(lau test gagal teros nieyh)Hahaha..Pak cik cakap takpe nanti test ati2 lah jangan bawak laju plak(lebey2 depan skola)..

Ble dalam perjalanan nak balek tuh aku tanye lah ble boley test pak cik kate tiap minggu da penoh yang tinggal hujung bulan ni je 30 aribulan Mac.Aku cakap oke jelah hujung bulan pon xpe(nilai pon x agi)..
Pak cik kate xpe blajo dlu aku bawu 2 kali bawak xkan nak nilai dah..Hehehe Ntah lah aku arap lah hujung bulan niey dapat test ley lah jalan jauh2 cket..Oke lah trimas kerana membaca Assalamualaikum~...

p/s:pic tuh aku rembat je dari google.


No comments:

Post a Comment