Thursday, April 21, 2011

maktab.



Assalamualaikum semua,arinih aku nak share cket la pasei aku g temuduga maktab atau dikenali sebagai IPG sekarang nih.Aku memang lah ade berminat nak jadik sebahagian dari pendidik walaupun sebelah diriku tak minat pun ade.Tapi bak kate orang redah jelah.Bukan hape,skang ni kite da tak ley demand banyak tapi juz tengok je peluang yang ade pastu kite sentaplah haha..Oke aku nak share cket lah waktu aku nak temuduge maktab nih.Memule waktu aku check kat tenet tuh aku memang hope sangat lah untuk dapat ke temuduga maktab nih.Alhamdulillah~.. aku dapat lah g temuduge tapi yang plek nye aku kene dekat IPG Bangi walhal aku mintak kat IPG Ipoh.Aku penin gak lah camner nak g sane en sebab bile aku tanye membe aku yang len pon dapat temuduge dekat IPG Bangi gak.Naseb bek lah mama ade hal cket kat Putrajaya n abah lak sanggup amek cuti (credit to them!!).So aku da tak risau lah macamane nak ke sane en.Dah la kene wat macam-macam untuk temuduge nih,tapi aku tak la heran sangat.Bese uh temuduge la kate an.Tapi yang aku paling tak minat nak buat essay lah.Antara soklan dye "Mengapa anda berminat untuk jadik seorang guru?".Emm jenuh gak la aku wat researh kat tenet juz for essay tuh.Tapi yang beznye aku sanggup potong rambut aku yang panjang (ala-ala korea beb) semata-mata for dis temuduge.Yelah,aku memang nak jadi pendidik so aku kene lah wat pengorbanan cket an.

Bile aku sampei je petang tuh kat bangi tuh aku ase bez jea sebab aku tak pernah ke sini.Meskipun waktu aku kecik aku dok kat Selangor tapi aku tak penah jejak sini agi.Kami menginap lah di sebuah hotel (murah jea) untuk menidurkan diri.Tapi aku da janji nan membe aku yang len yang aku nak lepak nan deme skali.So aku mintak lah kebenaran abah sebab nak kuar nan deme skali.Abah nan mama banyak mende nak wat so deme pon kasi lah aku kuar nan membe aku.Sebabnye ade membe aku pon dapat temuduge maktab gak tapi deme da wat.So aku kate lah nak stadi nan deme skali supaye aku tak kantoii bile temuduge tu nanti.So petang tuh aku nan membe aku jalan-jalan lah kat sekitar tuh (sambil ditemani penunjuk jalan yang power).Sebelum tuh deme da gerak kat area Putrajaya lah,so aku pun ajak lah deme g skali lagi en.Yang beznye kate membe aku nih clucth dye pendek cket.Yelah kawasan camnih kompemlah banyak traffic jam kan.Bile time berhenti kat area bukit banyakla yang jadi JPJ  kasi arahan kat membe aku nih supaya tak mati enjin.Bile sampei je Putrajaya nih (tak jao pun) dalam 10 minit gitu dari Bandar Baru Bangi aku ase batak plak bile dok tengok seni binanya..Ade seorang dari kami nih memang dok kat Bangi so dye cadang la nak g Pullman.Dye kate nih tempat pantai buatan so selau gak la dye lepak nan membe dye n memang sweet lah lau nak dating hehe..Bile da sampai rupenye ni kawasan hotel (6 star la kot) tapi kami juz g je kat pantai tu.Emm betoi  la kate membe aku tuh memang nih pantai buatan orang tapi kami dok bukan kawasan pantai dye tapi dok kat kawasan jeti,so tak dapat la merase macam suasana tepi pantai tuh.Bile waktu maghrib masuk kami g solat kat Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin atau name femesnye Masjid Besi.Memang betoi lah besi pon sebab aku tengok kat bahagian solat dye memang besi lah.Yang beznye tak pakai kipas atau aircond tapi hanya angin biasa jelah.Tapi bagi yang dah berumur dan saket lutut tu susahlah sebab masjid nih banyak tingkat dan ruang solat nye kat tingkat paling atas sekali.Emm inagt an lepas  solat nak jenjalan lagik tapi mem be aku yang dok Bangi tu cakap parents dye ajak kami makan skali..Hahaha sonyum je aku dapat makan free.Aku cakap kat dye bertambah la lagi satu kepale kat umah dye.Usai makan kami lepak dulu kat bilik dye sebab da kenyang sangat sebab bapak dye suruh kami abehkan sume makanan.Burp!!Memang sodap lah terutamanya 'Sate Whilly' (sate pon merempit kea) yang aku plek namenye macamtuh.Bile aku nengok membe aku pon sume da nantok aku suwoh dye anto aku balek hotel cepat-cepat.Nanti lau dye tido haru dibuatnye sape lak nak anto aku nanti kan.Lepas sampai je kat bilek hotel aku terus wat essei tuh,huh tibai saje lah aku da malas nak pikir bebanyak.Bile da siap aku terus je tido takut bile interview esok ngantok plak.

Pagi esoknya,aku pakai la baju smart-smart nanti lau orang yang interview aku mesti kagumnye nan aku da tuh kompem-kompem lah dye kasi aku pas nanti (perasan lebey).Yang tak beznye aku kene pakai songkok bukan ape aku memang tak minat la mende yang halang rambut aku yang smart ni dari ditutup hehe..Tapi komitmen aku terhadap interview ni begitu tinggi aku pon pakai jelah.Bile abah nan aku sampai kat IPG ni aku tengok mak oii besau jugak eh tempat nih.Kami jenuh dok carik bilek tempat interview aku sampai tanye orang laen.Naseb la akhirnye jumpe gak bilek dye,bile aku check name dalam bile nih aku nampak name membe aku yang laen.Apelagi memang seronok lah bile dapat tau interview pukoi 8 nih budak sekolah aku ade 3 orang haha..Konker abes!!

Mule-mule tuan yang nak interview kiteorang nih suruh kami sume lengkapkan la maklumat sume like sijil-sijl,ic,surat beranak or etc.Aku pon naek pening la tuan nih nak yang ori atau photostat punyer pasei yang ori memang sudah susun tapi yang palsu ni aku tak wat ape-ape lagik memang kacau betul pagi tuh.Tepat je pukul 8.10 kami semua dibenarkan masuk ke dalam bilek temuduge.Dalam sesi pagi nih hanya ade 7 orang saje dalam bilek aku.Mula-mula ade ujian sahsiah diri atau INSYAK yang perlu diduduki oleh kiteorang.Soalan ade 135 dan wajib jawab semua,masa yang diberi hanya 30 minit.Emm bile dengar ase macam tak boleh abih tapi senang saje kerana soalan nih tak perlu pakai otak sangat kerana ujian ini nak nilai perangai kite sajer sesuai atau tidak nak jadi cikgu.Lepas ujian ni abeh kene wat perbincangan secara berkumpulan so markah diberi berdasarkan kite ni petah bercakap,ade gaye dan punyai ilmu pengetahuan.Kami sume dok cuak je bile tengah  wat perbincangan nih,suare macam tak mau nak keluar.Tapi aku nengok sume bercakap lah tak ade yang konker.Bile perbincangan secara berkumpulan sudah tamat start lak secara solo.Huh ni yang aku cuak nih tapi aku men tibai je,bile tuan tu tanye aku men cakap je tak de ragu-ragu.Ade soalan yang bez aku kene dye suruh kasi pendapat pasal syiah.Meremang aku nak jawab sebabnye aku pon tak berape pasti sangat nan syiah nih.Tapi aku cakap syiah ni tak betul sebab dye da lebey-lebey kan Saidina Ali berbanding Nabi Muhammad SAW.Oke lah aku ase ni jea yang leh aku sahre ann kome pasal temuduge maktab nih sebab malas aku nak gtaw bebanyak lau nak tau juz pm me oke~..haha chill!!


*ni lah view Masjid Besi


*ruang dalam dye


* Pullman Putrajaya


No comments:

Post a Comment